The Idea of India : Extinct or Relevant?

“চিরদিন ভারতবর্ষে এবং চীনদেশে সমাজতন্ত্রই প্রবল, রাষ্ট্রতন্ত্র তার নীচে। দেশ যথার্থভাবে আত্মরক্ষা করে এসেছে সমাজের সম্মিলিত শক্তিতে। সমাজই বিদ্যার ব্যবস্থা করেছে, তৃষিতকে জল দিয়েছে, ক্ষুধিতকে অন্ন, পূজার্থীকে মন্দির, অপরাধীকে দণ্ড, শ্রদ্ধেয়কে শ্রদ্ধা; গ্রামে গ্রামে দেশের চরিত্রকে রক্ষিত এবং তার শ্রীকে প্রতিষ্ঠিত করেছে। দেশের উপর দিয়ে রাজ্য-সাম্রাজ্যের পরিবর্তন হয়ে গেল, স্বদেশী রাজায় রাজায় নিয়তই রাজত্ব নিয়ে হাত ফেরাফেরি চলল, বিদেশী রাজারা এসে সিংহাসন-কাড়াকাড়ি করতে লাগল– লুঠপাট অত্যাচারও কম হল না– কিন্তু তবু দেশের আত্মরক্ষা হয়েছে যেহেতু সে আপন কাজ আপনি করেছে, তার অন্নবস্ত্র ধর্মকর্ম সমস্তই তার আপনারই হাতে। এমনি করে দেশ ছিল দেশের লোকের, রাজা ছিল তার এক অংশে মাত্র, মাথার উপর যেমন মুকুট থাকে তেমনি। রাষ্ট্রপ্রধান দেশে রাষ্ট্রতন্ত্রের মধ্যেই বিশেষভাবে বদ্ধ থাকে দেশের মর্মস্থান; সমাজপ্রধান দেশে দেশের প্রাণ সর্বত্র ব্যাপ্ত হয়ে থাকে। রাষ্ট্রপ্রধান দেশের রাষ্ট্রতন্ত্রের পতনে দেশের অধঃপতন, তাতেই সে মারা যায়।  কিন্তু চীন ভারত রাষ্ট্রীয় পরিবর্তনের ভিতর দিয়েই সুদীর্ঘকালআত্মরক্ষা করেছে– তার কারণ, সর্বব্যাপী সমাজে তার আত্মা প্রসারিত।”

The reason the idea of India has survived the clutches of time is because socialism wins over nationalism in this country. The nation protects the interests of its subjects, educates its citizens, feeds its inhabitants. History is witness that Nationalist kings plundered their own motherland while foreign invasions plagued this nation of its wealth, still India survived because her society survived. The crown decorates the head but the limbs drive the body. The citizens of the state take it forward in the path of progress, the idea of nationalism does not. The essence of freedom is captivated in the idea of nation in a nationalist state but a socialist liberates the idea and lets the idea flutter its wings like a free bird in the sky. Nationalism rings the death knell for a nation, while metamorphosis of the state, evolution of its society form the pillars of a strong future. The idea of India survives because Indians survive. India progresses because nationalism is defeated in this nation.

[The idea of India has become extinct. Nationalism has defeated the India that was envisioned by the Bard. People in India exist to serve symbols, not the state, neither the real India – Indians. Indian democracy has indeed become a senior citizen. Retired. Counting the days. Waiting for liberation.]

“আজ আমাদের দেশে চরকালাঞ্ছন পতাকা উড়িয়েছি। এ যে সংকীর্ণ জড়শক্তির পতাকা, অপরিণত যন্ত্রশক্তির পতাকা, স্বল্পবল পণ্যশক্তির পতাকা, এতে চিত্তশক্তির কোনো আহ্বান নেই। সমস্ত জাতিকে মুক্তির পথে যে-আমন্ত্রণ সে তো কোনো বাহ্য প্রক্রিয়ার অন্ধ পুনরাবৃত্তির আমন্ত্রণ হতে পারে না। তার জন্যে আবশ্যক পূর্ণ মনুষ্যত্বের উদ্‌বোধন; সে কি এই চরকা-চালনা। চিন্তাবিহীন মূঢ় বাহ্য অনুষ্ঠানকেই ঐহিক পারত্রিক সিদ্ধিলাভের উপায় গণ্য করেই কি এতকাল জড়ত্বের বেষ্টনে আমরা মনকে কর্মকে আড়ষ্ট করে রাখি নি। আমাদের দেশের সবচেয়ে বড়ো দুর্গতির কারণ কি তাই নয়। আজ কি আকাশে পতাকা উড়িয়ে বলতে হবে, বুদ্ধি চাই নে, বিদ্যা চাই নে, প্রীতি চাই নে, পৌরুষ চাই নে, অন্তর-প্রকৃতির মুক্তি চাই নে, সকলের চেয়ে বড়ো ক’রে একমাত্র ক’রে চাই চোখ বুজে মনকে বুজিয়ে দিয়ে হাত চালানো, বহু সহস্র বৎসর পূর্বে যেমন চালানো হয়েছিল তারইঅনুবর্তন করে। স্বরাজ-সাধন-যাত্রায় এই হল রাজপথ? এমন কথা বলে মানুষকে কি অপমান করা হয় না।”

The tricolour holds immense respect today. For me it symbolises the narrow psyche, the flawed system, the unconfident steps towards growth as a nation, a stumbling block towards intellectual salvation. Blind madness over a national symbol cannot lead a nation towards freedom. Freedom comes from realisation of humanity. Mere tokenism is only a mirage of self indulgence and foolish arrogance. It binds the mind, it restricts the free spirited mind, a hurdle for emancipation of the human resource. Nationalism is the reason the idea of India has failed. Do we have to hoist a tricolour to proclaim ” We do not want education, we do not want employment, we do not want growth, we do not want progress, we can do without compassion, we can kill the love that was bequeathed on us”? Can we face ourselves and say “We abhor the free spirited soul, we despise the peace of mind, we hail the unquiet existence”? Un-thought-about slogans, forced blindness about the foolishness of our actions, refusing to face the legacy handed onto us by history, singing praises of an idea called “Swadesh”, painting images of the imaginary Motherland, hailing the idea of Nationalism, does it not insult the existence of humanity?

[What else could i offer India on the 64th eve of her being declared a Republic, than this essay written by one of the greatest men who ever resided in this land, the Bard, Thakur himself. Composed in the second decade of the Twentieth century, the essay holds a lesson for Modern India. Relevant and poignant are every word used by the poet. Wish my readers could understand Bengali and not depend on my transliteration.]

P.S. The readers have every right to differ with Rabindranath, but please do the deceased man a favour, do not insult him by trashing his idea. Just try and spare him a thought. This essay and this essay alone forms by views against any Nationalist agenda ever taken up by certain outfits in India. My political views never formed a reason for my views.

Wishing to see a stronger Republic in India, i wish my fellow countrymen, Let us all awaken to Freedom.

About Agnivo Niyogi

Typical Aantel, reader, blogger, news addict, opinionated. Digital media enthusiast. Didi fanboi. Joy Bangla!

Posted on January 25, 2011, in Politics, Social Issues and tagged , , . Bookmark the permalink. 11 Comments.

  1. We are evolving, few years back names never got public, now they do, in future we will start handing out punishments. On same lines India is evolving into better country.

    Like

  2. Strong words there… but subtle at the same time… good points made on the reasons “India” survives!

    By the way, the Anglicization of Indian name (Bengali in this case) is part and parcel of Indian history. Lot of nomenclatures are still ‘tainted’ by colonial scent but what’s the harm as long as it’s innocuous in nature. Just saying!!!

    Like

  3. Sensible lines ! thanks a lot for the transliteration .. And i so agree , one better do his bit for the country as and when he can rather than make scene on days like tomorrow ..

    Like

  4. Well, I agree completely with Tagore. Thanks for the transliteration indeed. And by the stand, we all hope for the day when it ‘really’ comes true. Amen.

    Like

  5. I don’t think that differing with Thakur’s views is any insult to him. If liberal views is something you stand for, then there should be enough tolerance to accept the opposite views. I can’t say what Thakur thought while writing these lines, but to me every word of his essay looks fine if the word ‘nationalism’ is replaced with the word ‘ultra-nationalism’. Had there been no nationalism/patriotism there wouldn’t have been any struggle for freedom in any of the countries in the world. Can you imagine any such struggle without the sense of ‘extreme love for the country’. Perhaps not. If at all the word nationalism to be used, then such views helps only in maintaining status quo and being satisfied with the current system.
    If he actually meant ‘ultra-nationalism’ (something what Hitler or Mussolini believed in that I love my country and my country is better than all other country) then that’s bad. If Thakur meant that, there is complete coherence of views. 🙂
    One last thing: You pitching for calling Thakur ‘Thakur’ and not Tagore? You had problems with Kolkata, Mumbai, Odisha’s name being changed from their anglicized version but you want us to call Rabindranath ‘Thakur’? 😀

    Like

    • you are confusing between patriot and nationalist. patriot loves the nation and respects it but nationalist worships a nation like God. there starts the problem 🙂

      Like

  6. এমনি করে যায় যদি দিন যাক না!! কি সাংঘাতিক!
    আমি আজও ভেবে পাইনে উনি কেন গান কবিতা ফেলে রেখে অন্য কিছুতে নাক গলাতেন।

    Like

  7. agni wasn’t it india’s 62nd republic day? u wrote 64th or may b i lagged behind

    Like

  1. Pingback: Unusual

Leave a comment